Ruud Hendriks

“Je kunt in deze tijd heel snel een groot bedrijf opbouwen”

Ruud Hendriks (1959) is een van de grondleggers van de commerciële Nederlandse radio en televisie en staat aan de wieg van het ontstaan van RTL Nederland, Sky Radio en Radio 10. Als innovatiespecialist zet hij vol in op de ontwikkeling van startups, mensen en grote bedrijven met zijn bedrijven de Startupbootcamp, Innoleaps en The Talent Insitute. Ruud spreekt regelmatig op het gebied van innovatie en ondernemen en schrijft columns voor Emerce.

Ruud studeert Journalistiek en werkt daarna bij Veronica als TV-reporter en presentator. Hij bedenkt verschillende radioformats waaronder de eerste non-stop nieuwszender in Nederland. Eind jaren 80 is hij medeoprichter van Sky Radio en Radio 10. Ook televisiestations RTL4 en RTL5 volgen. Hij wordt er programmadirecteur en onder zijn leiding groeit RTL tot de grootste omroep van Nederland. Zijn succes blijft niet onopgemerkt. In 1992 stapt Ruud over naar NBC Europe in Londen en ontwikkelt de zender uiteindelijk tot het grote CNBC Europe.

Terug in Nederland werkt Ruud acht jaar als lid van de Raad van Bestuur van Endemol Entertainment. Als hij in 2001 dit bedrijf verlaat, is de omzet van het bedrijf gegroeid van 135 miljoen naar meer dan 5 miljard euro. In de jaren erna is Ruud onder andere mede-eigenaar van SLAMFM en presenteert hij jarenlang Zakendoen met Ruud Hendriks op BNR Nieuwsradio. Ruud verlegt zijn focus van traditionele media naar nieuwe technologieën en online activiteiten en is er van overtuigd dat hierdoor bedrijven in deze tijd snel kunnen groeien. Zijn huidige drie bedrijven staan niet voor niets allemaal in het teken van groei en innovatie. Hij schrijft samen met Patrick de Zeeuw het boek ‘I’m Hungry” over innovatie en acceleratie van startups.

Ruud is onder andere voorzitter van de Raad van Commissarissen van Radio 538, United Broadcast Facilities en van de Stichting Het Nieuwe Parool geweest. Op dit moment is lid van de Raad van Advies bij BSUR, een Amsterdams marketingbureau.