Henk Jan Beltman

“Bouw een gevestigd merk binnen paar jaar”

Met zijn bedrijf Tony’s Chocolonely staat Henk Jan Beltman (1974) een belangrijke missie voor: het 100% slaafvrij maken van de chocolade-industrie. De komst van Tony’s Chocolonely schudt de gevestigde orde in de branche flink op. In enkele jaren groeit Tony’s Chocolonely uit tot het grootste chocolademerk van Nederland met een jaaromzet van meer dan 55 miljoen euro. Dat zijn ongeveer 36 miljoen repen…

Henk Jan werkt na zijn studie Bedrijfskunde bij bedrijven als Heineken, Vrumona en Innocent Drinks, onder andere als Brand Manager. In 2011 neemt hij Tony’s Chocolonely over. Dit bedrijf is vier jaar daarvoor gestart door journalist Teun van Keuken die in zijn tv-programma Keuringsdienst van Waarde geschokt ziet dat bij de productie van chocola sprake is van veel uitbuiting. Henk Jan laat in korte tijd het bedrijf flink groeien. De CCO (Chief Chocolate Officer) vindt daarbij impact maken het belangrijkste wat er is. Henk Jan ziet Tony’s Chocolonely als een impactbedrijf dat ‘toevallig’ chocolade maakt, niet andersom. In 2013 wordt Henk Jan getroffen door een beroerte. Zeven maanden spreekt en functioneert hij niet zoals hij zou willen. Dit geeft Henk Jan stof tot nadenken. Door deze ervaring wil hij meer dan ooit impact maken op kleine schaal: met zijn kinderen, maar ook in de wereld. In deze periode leunt Henk Jan op zijn ‘Team Tony’s’. Henk Jan ziet werken in een gepassioneerd team, naast het slaafvrij maken van de industrie, als tweede belangrijke pijler van het bedrijf.

Nederland is op dit moment het grootste afzetgebied van Tony’s Chocolonely. Daar houdt de ambitie niet op. Komende jaren verlegt Henk Jan de focus naar groei in het buitenland. Dat betekent niet dat Nederland vergeten wordt: integendeel. Henk Jan heeft grootste plannen om Tony’s Chocolonely Chocolate Circus te bouwen: een chocolate experience center waar iedereen langs kan komen.

Henk Jan ontvangt voor zijn prestaties diverse prijzen. Zo werd hij Amsterdams ondernemer van het Jaar in 2014 en Marketeer van het Jaar in 2016.’s