Dirk de Bruijn

“Ons geheim? Service gecombineerd met data!”

Grote kans dat u ze al eens heeft gezien. De fietsen met blauwe voorwielen van Swapfiets. Mede-oprichter Dirk de Bruijn ging met zijn start-up door het dak: binnen twee jaar van 150 klanten naar ruim 100.000 meio 2019. De Swapfiets is niet alleen in de Nederlandse studentensteden terug te zien. Ook in Denemarken, Duitsland en België swappengebruikers er op los.

Hoe is de Swapfiets ontstaan? Dirk studeert in Delft als hij met vrienden op het terras zit en het vertrouwde stadsbeeld met fietsbarrels bekijkt. Samen vinden ze dat het anders kan. De vrienden ontwikkelen een nieuwe en dan nog totaal onbekende fiets-abonnementsvorm, die je nog het beste kan vergelijken met Spotify of Netflix. Voor 15 euro in de maand fietsen gebruikers op een Swapfiets. Mankeert er iets? Dan repareert de crew van Swapfiets het manco of zorgt voor een andere fiets. Service is dus een bepalend onderdeel van het product. Nice to know: door het herkenbare blauwe wiel ziet iedereen direct wie er bij de Swap-familie hoort. Dit is overigens een knipoog naar het Delfts Blauw van hun studiestad.

Dirk zet met zijn team in op service voor de swappers. Dit combineert hij met data die hij analyseert om zo het product constant te verbeteren. Denk daarbij aan het uitlezen van de meest voorkomende gebreken en daar duurzamer materiaal op inkopen.

Dirk kreeg voor dit innovatieve idee een plek in de Sprout Challenger 50: de lijst met meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland.

MKB Ondernemerscafé

Bekijk hier het interview van Antoin Peeters met Dirk de Bruijn in ons MKB Ondernemerscafé op Paleis Soestdijk.